Slovo komunikace skloňujeme ve všech pádech. Hovoří o správné komunikaci pedagogové, manažeři, politici i matky na mateřské dovolené. Když však přijde na věc, každý má trošku o té správné komunikaci jiné představy. A většinou ti, kterých se problém dotýká, si nějakých chyb nejsou vědomi. Často se totiž o jejich firmě či oddělení říká: tam je problém, chybí komunikace.
V menší obchodní firmě jsme dostala zadání trošku firmu „refreshovat“. Vedení totiž mělo dojem, že tam je špatná atmosféra, zaměstnanci si dělají naschvály, někteří dokonce nepředávají informace,jiní strpí bájnou lhavostí v souvislosti s dokončováním úkolů. Na koučink jsem dostala šest lidí – mužů i žen různého věku, polovina z nich byla ve vedoucích pozicích, druhá polovina byla tzv. konfliktní.
Ze začátku se zdálo, že hlavním problémem firmy je její majitel, který byl náročný, úkoly vyžadoval včas a přesně a občas i na zaměstnance zakřičel. A někteří tento způsob chování nesli těžce.
Kouč pomůže ve firemní komunikaci
V průběhu setkávání se však věci dostávaly jiný a přesnější význam. V průběhu koučování se objevila jistá povýšenost a nekomunikativnost jednoho ze spoluzakladatelů firmy a pravé ruky majitele a následně i jeho bratra, který do firmy přišel později. Bratři si vytvořili vlastní systém fungování , částečně vědomě a částečně nevědomě a úspěšně odrazovali od práce další kolegy. Jeden z bratrů po prvním koučovacím sezení vycítil, že je ohrožen, takže další sezení již odmítl se slovy, že mu to nic nedává.
Samozřejmě když někdo nechce, nelze jej nutit. Zpráva se okamžitě po firmě rozšířila, byla ostatními komentována a vše se uvolnilo,kolegové přestali mít strach a začali být na sezení aktivnější. Během měsíce jsme rozklíčovali většinu problémů a zádrhelů včetně kritiky majitele firmy. Na samostatném sezení si i on sám uvědomil, že určité úkoly, které on vyžaduje od zaměstnanců, snesou pozdější lhůtu dodání a že jim musí dát jistou volnost pro práci.
Zajímavé bylo, že efekt koučování přišel až za půl roku.
Komunikací ke klidu
Protivní bratři, kteří otravovali ostatní zaměstnance sami odešli, jejich podřízená, která nechtěla převzít zodpovědnost během jejich vedení, protože s nimi neměla společné názory se „oklepala“, uvolnila a uklidnila a stala se z ní velmi výkonná a kreativní pracovnice.
Koučováním se totiž uvolnila atmosféra i potenciál zaměstnanců i vedení firmy.