Když se řekne atmosféra na pracovišti, někteří z Vás si jen povzdechnou….jak jen by šla zlepšit…Hlavně v kolektivech ženských tedy v mateřských a základních školách se o pohodě na pracovišti může pedagogům jen zdát. Ale napětí, stres a nejistota panují i v mnoha malých a středních firmách i korporátech.
Hustá atmosféra na pracovišti?
Z čeho ale špatná atmosféra pramení? Obvykle jde o změnu ředitele nebo vedoucího kdy kolektiv nebyl na změnu dostatečně připraven, změna proběhla rychle, nebyla vysvětlena ani vykomunikována. Také nový manažer nebo manažerka často neoplývají schopnosti manažera – tedy schopností naslouchání, schopností motivovat a zaujmout, schopností vysvětlit důležité a nutné změny a hlavně talentem lídra! Složitou situaci mívají ti, kteří se na vyšší post dostanou z postu nižšího a najednou jsou povýšeni se všemi zodpovědnostmi.
Kolegové, které znali několik let, je totiž stále berou jako před tím – nerespektují nového šéfa, snižují jeho kvalifikaci i lídrovské schopnosti a nechtějí se přizpůsobit. Mnozí tak dovedou hodně otrávit první dny, týdny i měsíce!
Jeden za všechny nebo všichni za jednoho?
Jiná situace nastává v případě, když nový manažer či ředitel přijde jako cizí člověk z jiného pracoviště či firmy. Nikdo o něm toho moc neví, pokud manažer začne správně – tedy otevřeně a se sebevědomím, může si svou pozici velmi brzy upevnit a tím pádem i dostát změnám, které obvykle při výběrovém řízení sliboval…
Jakým způsobem se tedy dá změnit a zlepšit atmosféra? Nejdříve se musí zanalyzovat, co se vlastně děje…to může udělat jak vedoucí manažer, tak podřízený- ten by ale neměl být sám, měl by mít „pomocníky“. Pak přednést požadavek či analýzu manažerovi a společně hledat řešení. Řešením dlouhodobým a relativně rychlým je koučování.
Koučování pro šéfy, koučování pro zaměstnance
Pokud členové týmu i šéf projdou několika sezeními – obvykle si problém uvědomí, ti, kteří narušovali pohodu na pracovišti si v lepším případě problém uvědomí – v horším – odejdou. I pro manažera je důležitá zpětná vazba, kterou získá na základě koučování. Pokud je inteligentní a chce svůj tým mít v pohodě – přistoupí na změny, které z procesu koučování „vylezou“.
Kolektiv je zachráněn
V současnosti pracuji v jedné mateřské škole, tým pedagožek novou paní ředitelku nepřijal. Ona sama si v průběhu koučování uvědomila, co bylo problémem – nedostatečná osobní komunikace či direktivní zadávání úkolů… V kolektivu se objevilo několik „potížistek“, které samy blokovaly novinky a nápady vedení… Dnes už si působením kolektivu uvědomují své chování a jednání a jsou na dobré cestě… Jeden kolektiv je zachráněn…