Úspěch člověka, který je ve vedoucí funkci – manažerské, na pozici vedoucího oddělení či odboru vychází z toho, jakou má emoční inteligenci. Výzkumy říkají, že skvělí manažeři mají z 80% EQ a jen z 20% IQ.
Co je to emoční inteligence?
Schopnost nejenom se vcítit do pocitů druhého člověka, ale také porozumět svým emocím a umět je ovládat. Jeden ze zakladatelů koučování řekl: „ Rozdíl mezi úspěchem a selháním je ve schopnosti sebeovládání. „A když se nad tím zamyslíme blíže, je to naprostá pravda – kolik problémů na pracovišti i ve vztazích vzniká z tzv. „upřímnosti“?
V emocích prostě řekneme to, co cítíme, co se nám nelíbí a co bychom rádi změnili.
Pokud však nemáme namyšleno přesně, co by mělo být obsahem sdělení a nemáme vymyšlenou formu sdělení – případně kdy a kde a jakým tónem hlasem a jakou intonaci použijeme – obvykle nastane problém. Mnozí – možná většina manažerů není vybavena EQ a jsou přesvědčeni, že emoční inteligence není důležitá.
Možná se umějí vcítit do kolegy či podřízeného, ale už méně rozumí svým emocím a už vůbec se nedokáží ovládat.
Jak v sobě probudit EQ?
Je to jen vědomým pozorováním okolí, kolegů, podřízených, sebe. Pokud jsem nováček v pozorování a hodnocení sebe sama – vše si píši- míněno – konkrétní situace, ve kterých jsem jako šéf nebo partner úspěšný a ve kterých nejsem úspěšný. Až mám zapsáno – snažím se rozklíčovat tu prapůvodní emoci a následné jednání a chování.
A ptám se sám sebe?
- Proč jsem tak a tak zareagoval?
- Co mi na situaci vadí?
- Co mě brzdí v dosažení mého cíle v komunikaci?
- Co vadí kolegům – partnerovi – na mém chování a jednání?
Zapisovat je dobré alespoň 21 dnů….pak si v klidu sednu, podívám se na zápisky a vyhodnotím. A pokud nemám sílu, odvahu, prostor – obrátím se na kouče. Ale jen v případě, že se opravdu chci změnit, pracovat na svém myšlení, svém chování , na svém rozvoji.
Věřte, že to je dřina, ale vyplatí se!