Možná někomu z vás se bude zdát tento nadpis nesmyslný…říkáte si – co složitého mohou řešit ředitelky mateřinek, které mají v průměrně velké školce obvykle od 5 do 10 podřízených učitelek?
Ředitelky – manažerky
Na první pohled nic komplikovaného, na pohled druhý jsou ředitelky manažerkami školského zařízení, které podléhá vždy místnímu městskému nebo obecnímu úřadu, mají zodpovědnost za výchovu a vzdělávání další generace a většinou se z pozice řadové učitelky stávají nadřízenou ředitelkou.
Je otázkou, zdali je lepší vzejít z kolektivu, který dlouhodobě znám, tykám si s ním, mnoho jsme společně zažily, ony o mně vědí vše, nebo když výběrové řízení vyhraje učitelka z jiné školky.
Motivátor, který umí vést – manažer
V obou případech se z učitelky stane manažer, který by měl „oplývat“ specifickými vlastnostmi. Od charismatu, talentu motivovat a vést až k takzvanému „leadershipu“.
Co to vlastně je? Jde o komplex schopností, dovedností a talentu řídit a vést podřízené. Lídr je člověk, který dokáže najít cestu z chaosu, je spravedlivý, nedělá mu problém vyžadovat od podřízených práci a zkontrolovat ji, dokáže říct podřízenému před kolektivem, že udělal chybu a drží úroveň zařízení na požadované výši, rád zavádí novinky a je schopen o nich své podřízené přesvědčit.
Jaká je praxe?
Jak je to v praxi? Učitelka, která učí 10, 20 nebo více let je sice skvělý praktik, ale o řízení moc neví.
Direktivní řízení? To nikdo nechce! Natož děti.
Nemá nadhled, obvykle zavádí na novém pracovišti do praxe věci, které sama získala na různých druzích školení a obvykle direktivním způsobem se snaží přesvědčit své podřízené o změnách… Moc však neví o tom, jak funguje mozek všech lidí, kteří podstupují změnu, lidí, kteří většinou na změnu reagují bojem proti a celkově se ředitelka neumí povznést nad „malichernosti“ v ženském kolektivu…
Aplikuje pak ve své řídící práci věci, které okouká, někdo jí je poradí a ve většině případů, pokud nemá dostatečný odhad a není skvělá v komunikaci- začne nařizovat a vést direktivně…
Jak z toho ven? Nechat se vést! – Koučingem
Milé dámy, pokud něco z výše popsaného zažíváte, napište nebo zavolejte. Cesta koučinku je cesta rychlá – změníte postoj k sobě, práci i k podřízeným a vše se začne dařit.
Jen ještě poznámka – měla jsme možnost aplikovat speciální koučovací sezení v jedné z mateřských škol na jižní Moravě. Pokud byste někdo měl zájem o kontakt na ředitelku, která se za 2 měsíce opravdu stala skvělým lídrem – na základě mailu nebo telefonátu dám k dispozici.