Na téma rodinná firma bylo napsáno mnoho řádků. Obecně se říká, že české rodinné firmy neměly na co navázat po padesáti letech za Železnou oponou a že se proto museli všichni členové rodiny vše učit od píky.
Ano, řemeslo či jakoukoli jinou oblast podnikání lze určitě obnovit, naučit se a přinést do firmy nové moderní technologie, zaměstnat lidi…A co dál?
Firma se musí řídit
Je potřeba řídit, kontrolovat, motivovat, šířit dobou náladu a samozřejmě vydělávat. Pracuji se šéfy, majiteli a jednateli firem 50 plus a právě ta komunikace je v posledních letech dobíhá…A to dvěma způsoby: buď spontánně hovoří se všemi – členy rodiny i zaměstnanci tak, že výsledkem je syndrom vyhoření a ztráta energie nebo z jakéhosi pudu sebezáchovy nekomunikují téměř s nikým.
Řídíte firmu direktivně? Čekají vás trable.
Úkoly zadávají direktivně, diskusi nejsou otevření, při sebemenším náznaku odporu ze strany zaměstnance křičí a vyhrožují. Ani členové rodiny – mohou to být děti ve věku 20 – 30 i starší rodiče, kteří s podnikáním začali hned po roce 1989 – nejsou ušetřeni emotivních výkřiků a nařízení včetně vět typu: „ Mé práce si nikdo neváží, co bude až já nebudu, nic nuemíte a chcete řídit , nemáte ke mně respekt…“ Co s podobnou situací?
Je třeba vědět jak…
Určitě by majitelé rodinných firem měli znát, jak funguje lidský mozek , jak reaguje na nátlak a křik, co si členové rodiny dnes myslí o jednateli otci či matce, co má mladá generace za výtky vůči řízení nebo naopak jaké mají nové nápady. Mohou se změnit otcové zakladatelé sami o sobě? To určitě ne…na začátku by mělo být pochopení sebe, doby i nové nastupující generace.
Zpětná vazba je pro majitele důležitá
Znát zpětnou vazbu. Návod – zkuste se vy sami vcítit do svého syna či dcery a podívat se na sebe jejich pohledem. Jednoduše si jejich jméno napište na čtvrtku papíru , postavte se na něj, další čtvrtku umístěte 2 metry od sebe s Vaším jménem a klaďte si otázky: Co vidím? Co slyším? Co cítím?
Budete překvapeni, co se sami od sebe dozvíte.